Pressemeddelelse: Devoteam gør klar til fase 2 i virksomheders digitale transformation

Med Data Science fanges kompleksiteten i både nuet og fremtiden

Data er en nødvendighed i den digitale tidsalder. Devoteam åbner nu en Data Science enhed og vil hjælpe kunderne til det næste niveau af datadreven viden og beslutningskraft. Dette bliver deres største satsning i nyere tid, og de er allerede kommet stærkt fra start.

Digitaliseringen kører med fuld fart ind over både private virksomheder og offentlige myndigheder, hvor data for længst er blevet nøglen til succes. Det er her, man skaber sig den indsigt, der er nødvendig for at træffe de beslutninger, der skal sikre effektivitet, konkurrencekraft og profitabilitet.

I de senere år har man med business intelligence formået at skabe styringsværktøjer – men udelukkende baseret på historiske data. Men med Data Science er det muligt at se nye fremadrettede mønstre i sine data. Med Data Science kan man komme ind til de indsigter, der for alvor kan holde virksomheden konkurrencedygtig i en digital verden med konstant og lynhurtig forandring.

Devoteam i luften med største satsning i nyere tid

Devoteam lancerer i dag deres største satsning i nyere tid: Data Science-as-a-Service under navnet Devoteam Discovery. Herfra vil de for alvor hjælpe virksomheder med at tage den datadrevne beslutningskraft til sig. Med Devoteam Discovery stiller de nu erfarne data scientists og egnet platform til rådighed for de virksomheder, der ikke selv har de nødvendige kompetencer in-house eller har brug for Devoteams spidskompetencer.

Devoteams team af data scientists kan udvikle modeller og algoritmer, der bringer virksomhedens egen data i spil sammen med data om eksterne faktorer, der påvirker dem. Hermed kan Devoteam hjælpe sine kunder med at blive datadrevne, så de f.eks. kan svare på spørgsmål som:

• Hvornår starter en churn proces og hvilke advarselslamper skal blinke, så vi kan reagere og sikre at kunden forbliver kunde? Hvilke kunder kunne potentielt være på vej til at forlade os?
  • Hvornår skal forebyggede vedligehold optimalt gennemføres for at vores produktionsapparat kører med mindst mulig nedetid?
  • Hvilke faktorer driver nogle af vores markeder frem mens andre går tilbage?

Dette er vores største satsning i nyere tid, og vi forventer, at det bliver vores hurtigst voksende forretningsområde. Alle, der vil have en bedre forretning i morgen end i dag, bliver nødt til at anvende Data Science, fortæller Søren B. Sørensen, viceadm. partner i Devoteam.

Et stærkt hold fra starten af

Da Data Science er et relativt nyt område, er det svært at rekruttere data scientists med den nødvendige erfaring og de rette kompetencer. Alligevel er det lykkedes Devoteam at finde og tiltrække nogle af de mest kompetente kræfter på området.

Devoteam Discovery i Danmark lægger ud med et hold på 10 data scientists og data engineers, der hver især har adskillige års erfaring med Data Science:

”Vi har fra start ramt en guldåre rent kompetencemæssigt. Vi har været i stand til at finde folk, som reelt har ti års erfaring med Data Science – og dét, er der virkelig ikke mange, der har,” fortæller Søren B. Sørensen.

Nicolas Horst, der er nyudnævnt Head of Devoteam Discovery, uddyber: ”Det her er nogle helt særlige profiler. De kan gennemføre processen fra start til slut, idet de mestrer den udforskende og agile tilgang, der er nødvendig i Data Science. Deres kompetencer kombinerer matematisk modellering og kodning med en stærk evne til at forstå forretningsmæssige problemstillinger. 80 pct. af arbejdet ligger i datahåndteringen, og de resterende 20 pct. handler om at skabe en løsning ud fra de fundne indsigter. Det er en eksplorativ holdsport, og det er dér, værdien ligger.”

Satsningen på Data Science i Devoteam er ikke begrænset til Danmark men sker på tværs af Europa: ”Allerede nu har vi et rigtig frugtbart samarbejde med vores kollegaer i Holland, Belgien og Frankrig, således at vi kan anvende hinandens spidskompetencer og brancheerfaringer,” siger Søren B. Sørensen.

De første kunder er allerede i hus

Interessen for Devoteams nye ekspertservice har været stor fra starten. Blandt de første kunder findes allerede en større dansk kommune og flere statslige myndigheder – og Devoteam Discovery er i dialog med flere private virksomheder.

”Vi kan se en række myndigheder satse meget på at skabe værdi med deres data. Og det er vores forventning, at vores Data Science enhed får en central rolle her. Samtidig vurderer vi, at især virksomheder uden mulighed for at tiltrække egne data scientists vil have god gavn af Data-Science-as-a-Service, da det netop kan hjælpe dem i hurtigt i gang”, siger Nicolas Horst.

Fakta:

Hvad er Data Science?

Data Science handler om at gøre virksomheder i stand til at træffe bedre forretningsmæssige beslutninger baseret på såvel egne som eksterne data. Det gælder om at sammenstille data og finde mønstre gennem algoritmer og modeller, således at man får nye indsigter, der kan bruges til at beslutte, hvordan virksomheden skal agere i fremadrettet.

Når man arbejder med Data Science, så arbejder man ”udforskende”. Det vil sige, du ikke præcis ved, hvad løsningen bliver på dit forretningsproblem. Men du investerer i at kunne arbejde smartere, mere intelligent og på sigt også drive noget automatisering, fortæller Nicolas Horst.

Data Science er ikke det samme som Business Intelligence. Med Business Intelligence er det lidt som at prøve at køre en bil ved kun at kigge i bakspejlet og gætte, hvad der sker foran os. Med Data Science tager vi forruden i brug,” fortæller Nicolas Horst.’

Hvad kan man med Data Science?

Der er et hav af muligheder for at anvende Data Science.

Et generelt eksempel er fra de offentlige tilsynsopgaver, hvor myndigheder ikke har kapaciteten til at besøge alle, derfor bruger man i dag en form for avanceret rotationsprincip for at få besøgt alle hen over en årrække.

Med Data Science er det nu muligt at kvalificere, hvor et tilsyn vil have størst mulig effekt ift. tilsynsopgaven. Et effektbaseret tilsyn øger dermed produktiviteten for myndigheden og sparer samtidig samfundet unødige omkostninger på ligegyldige tilsyn uden effekt, samt minimerer byrder for virksomheder hvor alt er i orden.

Et andet eksempel er tomatproduktion. Som tomatproducent har du en vare med begrænset levetid. Det er derfor vigtigt, at dine varer bliver aftaget inden for kort tid. Ellers går de til spilde og bliver en omkostning i stedet for en indtægt. Ved at sammenholde og analysere data om alt fra vejrets indflydelse på salget til tidligere års aftag kan man lave prædiktive modeller for efterspørgslen. De modeller kan man bruge til at optimere organisationen. Man kan finde ud af, hvornår man skal så sine tomater for at minimere tab og samtidig sikre, at man kan imødekomme efterspørgslen.  Og man kan bruge modellerne, når man skal indgå aftaler med forhandlere, om hvor mange tomater de skal aftage.

For et rederi kan der for eksempel være mange penge at hente ved at trimme et skib i vandet i forhold til vejrforhold og last. Med Data Science kan man sammenholde data om vejrforhold, bølgeforhold, strømforhold, skibet og det man fragter i realtid, og bruge den viden til at trimme skibet optimalt, så der på hver enkelt tur bruges mindst muligt brændstof.

De virksomheder, som har taget springet og har gjort Data Science til standardmåden at drive hele deres forretning, får en konkurrencemæssig fordel, der er uvurderlig.

Mulighederne er endeløse, fordi Data Science altid vil gå efter at finde flere og flere indsigter, der er unikke for netop den virksomhed, der arbejdes med.